در این وبسایت اطلاعات مختصر و مفیدی درباره بازاریابی موبایل، طراحی، ساخت و بازاریابی اپلیکیشن ارائه می شود.

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

5 کتابی که برای مدیریت کسب و کار لازمند

فرض کنیم شما یک ایده فوق العاده برای اپلیکیشن دارید ولی هیچ دیدی از اصول بیزینس و کسب و کار ندارید. چطور می خواهید ایده اپلیکیشن خودتان را به واقعیت تبدیل کنید؟

بسادگی! اطلاعاتی از دیگرانی که در حوزه ساخت اپلیکیشن فعالیت می کنند جمع آوری کرده و آن ها را اجرایی می کنید. با وجوداطلاعات و توصیه های فراوانی که در اینترنت وجود دارد، همچنان کتاب ها منبع اصلی کسب راهنمایی های ارزنده هستند.

انتشار توصیه ها و نصایح بیزینسی، یک صنعت پرمنفعت است. به عبارت دیگر هزاران کتاب در بازار هست که ادعا می کنند کلید موفقیت در ساخت یک اپلیکیشن تمام و کمال را ارائه می کنند.

از زمان راه اندازی اپ استور اپل در سال ۲۰۰۸، کسب و کار ناشرانی که به دنبال سرمایه گذاری در سونامی استارتاپ های تکنولوژی هستند، شدیدا رشد کرده است که این موضوع در دهه گذشته با انتشار کتاب هایی با کیفیت ها و موضوعات مختلف خودش را نشان داده است.

گزینه های فراوان برای انتخاب کتاب داشتن بسیار خوب است ولی جدا کردن کتاب های نامرتبط، تاریخ گذشته و بی کیفیت از میان حجم انبوهی از کتاب ها مستلزم صرف زمان و هزینه بسیاری است.

لذا ما در آزمایشگاه hedgehog تصمیم گرفتیم با مطالعه کتاب های این حوزه، ۵ عدد از بهترین کتاب هایی که فکر می کنیم یک پایه قوی در توسعه اپلیکیشن موفق ایجاد می کنند، را معرفی کنیم.

قلاب: چگونه محصولات اعتیادآور بسازیم، نوشته نیر ایال

کتاب قلاب
لینک کتاب قلاب در آمازون

این کتاب چند سال پیش از شکل گیری بحث های اعتیادآور بودن موبایل و شبکه های اجتماعی نوشته شد و مسیری را برای شرکت هایی که به دنبال تقلید از فیسبوک، توییتر و اینستاگرام در ایجاد یک تجربه شگفت انگیز برای کاربران اپلیکیشن بودند، ترسیم کرد.

ایال در گذشته دو کسب و کار موفق در حوزه تکنولوژی به نام های  Eventbriteو  Refresh.io را پایه گذاری کرده است که در نهایت هم توسط لینکدین خریداری شدند. بنابراین با اطمینان بیشتری می توانیم به حرف های او گوش کنیم. سرمایه گذاران و طراحان با کمک روش “قلاب” او متوجه شدند که شرکت های تکنولوژی چگونه قادر به ساخت اپلیکیشن هایی هستند که صدها میلیون کاربر را جذب و نگهداری می کنند.

آیا تا به حال تعجب کرده اید که چرا روزانه چند ساعت صرف اسکرول کردن توییتر یا اینستاگرام خودتان می کنید؟

این کتاب به شما کمک می کند که بدانید چرا و نکاتی به شما ارائه می کند که بتوانید همان مفاهیم را در اپلیکیشن خودتان بکار بگیرید.

طراحی اشیای روزمره، نوشته دان نورمن

کتاب طراحی اشیای روزمره
لینک کتاب طراحی اشیای روزمره در آمازون

این کتاب مورد علاقه طراحان ارشد است و حدود ۳۰ سال قدمت دارد؛ اما نکات خردمندانه آن درباره همه چیز از دستگیره درها تا دکمه ها، آن را به یک کتاب کلاسیک در محافل طراحی محصول مبدل ساخته است.

طراحی اشیاء روزمره به رایج شدن اصطلاح “طراحی کاربرمحور” کمک کرد. رویکردی که هسته اصلی طراحی تجربه کاربری (UX) را شکل می دهد. محبوبیت ماندگار این کتاب در بین توسعه دهندگان و طراحان محصول،

نشان دهنده اینست که این کتاب چقدر از زمانه خودش جلوتر بوده است.

این کتاب برای هر طراح، توسعه دهنده و شرکتی که می خواهد کمی دقت آکادمیک در ساخت اپلیکیشن خودش لحاظ کند، مناسب است. نورمن با عمیق شدن در روانشناسی طراحی، مثال هایی از طراحی خوب و بد را تحلیل می کند و سادگی را بعنوان مهم ترین معیار طراحی مطرح می کند.

آیا تا به حال از یک منوی بسیار پیچیده در یک اپلیکیشن خسته شده اید؟ آیا برای پیدا کردن دکمه روشن/خاموش تلویزیون جدیدتان دچار مشکل شده اید؟ این کتاب به شما کمک می کند که چرایی این اتفاقات را درک کنید.

تاثیرگذاری کتاب طراحی نورمن آنقدر بوده است که بسیاری از نتیجه گیری های آن امروزه بعنوان بدیهیات در نظر گرفته می شوند. این موضوع اهمیت کتاب نورمن بعنوان کتاب پایه برای کسانی که می خواهند اپلیکیشنی بسازند که کاربرانشان را تحت تاثیر قرار دهد، نشان می دهد.

چگونه یک اپلیکیشن میلیارد دلاری بسازیم ، نوشته جرج برکوفسکی

چگونه یک اپلیکیشن میلیون دلاری بسازیم
لینک کتاب در آمازون

اعتبار کتاب “چگونه یک اپلیکیشن میلیار دلاری بسازیم” در سال های اخیر دچار خدشه شد. بعد از اینکه شرکتی که برکوفسکی تاسیس کرده بود، در آمریکا دچار مشکلات و ضرر و زیان گردیده و در نهایت هم به غول آلمانی MyTaxi فروخته شد.

با این حال هنوز خرد درونی نویسنده کتاب، که هم اکنون مدیر محصول در شرکت GoCopmare است، یک نقشه راه حیاتی است برای هر کارآفرینی که به دنبال ساخت یک اپلیکیشن سودآور و کاربرپسند می باشد. زیرا هدف برکوفسکی از ابتدا، نگارش یک کتاب عملی با توصیه های قابل پیاده سازی بود و نه ارائه مدل های تئوری یا سخنان جذاب. بسیاری از نکاتی که او در سال ۲۰۱۴ مطرح کرده بود، همچنان مفید و قابل استفاده هستند.

در قلب این کتاب یک پیام مرکزی وجود دارد: به سادگی داشتن یک ایده برای یک اپلیکیشن باحال کافی نیست. در واقع ساخت یک اپلیکیشن که کار می کند، فقط یک بخش از فرآیند بسیار بزرگتری است که شامل تست و تحقیقات بازار و کاربران، ساخت شرکت و تحلیل هایی در موضوعات مختلف است.

نوپای ناب ، نوشته اریک ریس

لینک کتاب نوپای ناب در آمازون
لینک کتاب نوپای ناب در آمازون

کتاب استارتاپ ناب یا نوپای ناب اثر اریک ریس یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تمام مفاهیم مهم استارتاپی را به زبانی ساده توضیح داده و با رویکردی نو، ذهنیت ما را برای کارآفرین شدن آماده کرده است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز بوده، بیش از یک میلیون نسخه از آن فروش رفته و به ۲۸ زبان ترجمه شده است.

ریس این کتاب را چهار سال بعد از راه اندازی اپ استور و در پاسخ به برخی رویکردهای مدیریتی که در شرکت های بزرگ فناوری در جهان استفاده می شدند، منتشر کرد. لذا محبوبیت شدید این کتاب ذاتا به طوفان طلای نرم افزاری در دهه گذشته مربوط است که نوآوری های بزرگتری بوجود آورد و میلیونرهای دیجیتالی را برجسته تر ساخت.

اجازه دهید خیلی ساده بگویم، اگر در کسب و کار اپلیکیشن ها حضور دارید و می خواهید فقط یک کتاب بخوانید، نوپای ناب را انتخاب کنید. حداقل برای درک اینکه اینهمه سروصدا برای چیست.

از خوب به عالی ، نوشته جیم کالینز

لینک کتاب از خوب به عالی در آمازون
لینک کتاب از خوب به عالی در آمازون

هیچ لیستی از کتاب های پیشنهادی برای کارآفرینی بدون کتاب “از خوب به عالی” جیم کالینز کامل نخواهد بود. این کتاب در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و کالینز برای نوشتن آن ۱۴۳۵ شرکت را زیر میکروسکوپ قرار داد و رشد آن ها در طول چهل سال را بررسی کرد تا پی ببرد که ۱۱ شرکت اول چطور به این جایگاه دست پیدا کرده اند.

با وجود اینکه کتاب کالینز، هفت سال پیش از رونق صنعت اپلیکیشن منتشر شده است، راهنمایی های الهام بخش و تحقیقات او که از برخی از بزرگترین شرکت های قرن بیستم استخراج شده است، همچنان تاثیرگذار و و مفید هستند.

کالینز معتقد است که کسب و کارهای واقعا عالی، بر اساس یک سری تصمیمات زنجیره ای که یکی بر اساس دیگری قرار گرفته است، به جایگاه فعلی خود دست می یابند. این تصمیمات را با سه سوال روشنگر می توان آغاز کرد:

  • در چه زمینه ای شور و اشتیاق دارید؟
  • در چه زمینه ای می توانید در دنیا بهترین شوید؟
  • چه چیزی موتور اقتصادی شما را به حرکت در می آورد؟

در نظر گرفتن این پرسش ها و یافتن پاسخ صحیح برای آن ها، می تواند کسب و کار اپلیکیشن شما را به یک پلتفرمی برای رسیدن به موفقیت تبدیل کند و شرکت شما را از خوب به عالی حرکت دهد.

 

 

 

 منبع: وبسایت شرکت طراحی و ساخت اپلیکیشن پروگرمینگ

اگر تصمیمتان برای شروع یک کسب و کار بر مبنای اپلیکیشن جدی است، می توانید برای یک مشاوره دوستانه درباره ایده اپلیکیشن خودتان با ما تماس بگیرید یا اینکه مطلب نکات مهم درباره سفارش ساخت اپلیکیشن را مطالعه کنید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mobile app

نیتیو یا هیبرید ، مساله اینست ( یک نکته مهم در سفارش ساخت اپلیکیشن )

نیتیو یا هیبرید

مهم ترین مساله در سفارش ساخت اپلیکیشن موردنظرمان، تعیین نوع آن است. یعنی تعیین اینکه برنامه نویسی اپلیکیشن مورد نظر ما چقدر به زبان برنامه نویسی سیستم عامل موبایل نزدیک تر باشد. از این منظر اپلیکیشن های موبایل را به سه دسته تقسیم بندی می کنند:

1- اپلیکیشن نیتیو (native app)

اپلیکیشن های نیتیو به زبان سیستم عامل موبایل نوشته می شوند. بعنوان مثال برای سیستم عامل اندروید، به زبان جاوا نوشته می شوند. زبان سطح پایین باعث می شود که برنامه نویسی این اپلیکیشن ها دشوار و زمان بر بوده ولی در عوض این اپلیکیشن ها اگر توسط فرد خبره ای نوشته شوند، دارای سرعت بیشتر و عملکرد بهتری خواهند بود.
اپ نیتیو همانطور که گفتیم و از اسمش بر می آید، بصورت مخصوص برای هر سیستم عامل نوشته می شود و در سیستم عامل های دیگر قابل اجرا نیست. یعنی اپ نیتیو اندروید در گوشی ها و تبلت های اپل اجرا نمی شود. اگر بخواهیم اپلیکیشن ما در همه گوشی ها اجرا شود، باید دو بار برنامه نویسی کنیم و دو پروژه انجام دهیم. یک پروژه برای ساخت اپلیکیشن اندروید و یک پروژه برای ساخت اپلیکیشن آی.او.اس .
دشواری و زمان بر بودن، خبرگی برنامه نویس و برنامه نویسی مجزا برای اندروید و آی.او.اس باعث می شود که ساخت اپلیکیشن های نیتیو بسیار هزینه بر باشد.

2- اپلیکیشن وب اپ (web app)

وب اپ ها در سمت دیگر طیف قرار دارند و در واقع از زبان سیستم عامل فاصله گرفته اند و روی مرورگر موبایل اجرا می شوند. و در واقع شباهت بسیار زیادی به یک وبسایت ریسپانسیو دارند تا یک اپلیکیشن موبایل. برنامه نویسی وب اپ یک بار انجام می شود و قابلیت اجرا بر روی تمامی سیستم عامل های موبایل را دارا است. و بهمین خاطر ساخت و نگهداری وب اپ ها بسیار سریع تر و ارزان تر از نیتیو ها تمام می شود.
وب اپ ها نیازی به دانلود شدن از بازار و گوگل پلی یا اپ استور ندارند (چون روی مرورگر اجرا می شوند).

3- اپلیکیشن هیبرید (hybrid app)

اپلیکیشن هیبرید در میانه طیف قرار دارد و برخی از خصوصیات اپ نیتیو مثل نصب شدن و دسترسی به برخی امکانات سیستم عامل و برخی از خصوصیات وب اپ ها مثل قابلیت اجرا روی تمام سیستم عامل ها را دارند. برنامه نویسی وب اپ ها آسان تر و کم هزینه تر از اپ نیتیو است ولی عملکرد آن ها نسبت به نیتیو ضعیف تر است. البته در یک اپلیکیشن که امکانات سخت افزاری آنچنانی برای اجرا نیاز ندارد، نمی توانید متوجه تفاوت عملکرد اپ هیبرید با اپ نیتیو شوید.

کدام نوع اپلیکیشن برای کار من مناسب است؟

برای انتخاب نوع اپلیکیشن اگر اپ موردنظر شما یک اپلیکیشن با مصرف cpu و رم بالا خواهد بود، مثل یک اپ بازی یا اپلیکیشنی که انیمیشن های زیادی دارد، و مساله هزینه ها چندان برایتان جدی نیست، به سراغ اپلیکیشن های نیتیو بروید.
اگر چندان از ویژگی های اپ خودتان مطمئن نیستید و می خواهید واکنش بازار به آن را بسنجید و بر اساس آن اپ را بهبود دهید، به سراغ اپ هیبرید بروید.
در نوشته ی " انواع اپلیکیشن موبایل " در وبسایت پروگرمینگ می توانید اطلاعات بیشتری در زمینه نوع اپلیکیشن مطالعه کنید.
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mobile app

ساخت اپلیکیشن یک فرآیند تکاملی است

اگر فکر می کنید که طراحی و ساخت اپلیکیشن یک پروژه ای است که در یک جایی شروع می شود و پس از مدتی پروژه به پایان رسیده و پرونده آن بسته می شود، باید بگویم که دچار اشتباه شده اید. فکر اینکه در یک مرحله، یک اپلیکیشن کامل و با امکانات عالی بسازید را از سرتان بیرون کنید.

مراحل زندگی و رشد اپلیکیشن هم مانند مراحل زندگی هر سیستم و موجود زنده دیگر است. تلاش برای ساخت اپلیکیشن کامل در اولین مرحله، مثل اینست که انتظار داشته باشیم گیاهان برای تکثیر خودشان، بجای دانه، یک گیاه کامل و بالغ به دنیا بیاورند. یا از شکم گاو ماده، یک گاو بالغ و تنومند به دنیا بیاد.

دانه گیاهی که به زمین سپرده میشود، تمامی شرایط لازم برای ادامه حیاطش را دارد ولی هنوز فاصله زیادی با یک درخت تنومند شدن دارد. دانه گیاه بر اساس شرایط محیطی رشد می کند و بزرگ می شود. اگر آب در سطح خاک بیشتر باشد، ریشه هایش را در سطح خاک می گستراند و اگر آب در اعماق خاک باشد، گیاه ریشه های خود را به اعماق می فرستد. در مورد اپلیکیشن موبایل هم چنین وضعیتی برقرار است. اپلیکیشن باید با توجه به شرایط محیطی تکامل پیدا کند و تمامی تلاش ها برای کامل کردن اپلیکیشن قبل از ارائه به بازار، محکوم به شکست خواهد بود. چون بازار و رفتار مردم، مانند محیط گیاه، یک سیستم پیچیده است که رفتار آن را نمی توان پیش بینی کرد.

پس در طراحی و ساخت اپلیکیشن موردنظرتان به یک سری نکات باید توجه کنید. که در این لینک درباره آن توضیحات کاملی داده شده است. از جمله اینکه:

+ ساخت اپلیکیشن برای سایت راه حل یکپارچه ای نیست. اگر قصد دارید ابتدا سایت بزنید و بعد به سراغ اپ بروید، کمی تجدیدنظر کنید. شاید بهتر باشد هر دوی آن ها با هم آغاز شوند.

+ فضای موبایل با فضای وبسایت متفاوت است. در تعمیم آموخته های وبسایتی به اپلیکیشن و موبایل کمی احتیاط کنید

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mobile app